PSYCHOLOGIE FONTU

Na světě existuje nespočet fontů a každý má svůj osobitý styl. Podle psychologie fontů je můžeme ale všechny rozdělit do 4 základních skupin:

Čtyři základní druhy fontů.

Patkové písmo: patky jsou malé nožičky vystupující z konečků písmen, tyto řezy písma vznikly z nápisů vytesaných do kamene ve starověku, takže i když vykazují klasickou eleganci, vzhledem k jeho dávnému původu působí do jisté míry i zastarale

Bezpatkové písmo: výsledkem modernismu, působí tedy moderním, mezinárodním, osvíceným dojmem, lze ho různě využít, ale třeba pro takové banky, které chtějí působit seriózně, se nehodí

Ručně psané písmo: řezy písma by měli napodobovat ručně psaný text, tato písma mají výrazně osobitý charakter, ale jejich užití se musí brát s rozvahou

Grafické písmo: řezy písma založené na fantastických tvarech upřednostňující tvůrčí myšlení, ovšem zhoršuje se čitelnost, velmi však může zapůsobit na mladší generace

Při výběru fontu nesmíme zapomenout dbát na základní pravidlo – písmo musí být čitelné.
star

Je-li písmo příliš vysoké nebo příliš široké, je hůře čitelné. Většinou se to pak vyrovnává větší velikostí písma a velmi kontrastním pozadím.

star
Slova se také hůř čtou, čím víc jsou jednotlivá písmena blíž u sebe.
star

Font, který má různou tloušťku jednotlivých písmen působí lehčí, než písmo s jednotnou tloušťkou písmen. Nejvíce se tohoto principu využívá u reklam na nejrůznější hubnoucí prostředky, cvičení a především diety. Čím tenčí a lehčí písmo, tím víc pomocí fontu zdůrazníte podstatu reklamy na dietu.

Chcete-li použít více druhů písma, psychologie fontů doporučuje pro větší kontrast kombinovat z různých skupin, různého rozměru. Tedy bezpatkový font + patkový font / vysoký font + široký font. Podrobnější informace se dočtete v článku A.Grigerové Jak kombinovat fonty.

Zvýraznění textu - B, I, U

Ruka muže držící dvěma prsty bílý prázdný papír.
Ruka muže držící papírek s drobnou spirálou uprostřed.
Jak bylo zmíněno v animovaném seriálu Naruto – ukážeš-li člověku bílí papír, jeho oči budou chaoticky kmitat po papíře sem a tam, bez jakéhokoli řádu. Umístíte-li už na papír nějaký symbol, oči ulpí na něm. Stejně tak je to u delšího textu. Lidé u reklamy využívají rychlo čtení, bude-li mít tedy reklama veškerý text stejný, lidé ho jen přeletnou očima. Ovšem dáme-li důraz na určitá slova, tak tím přilákáme pozornost lidského oka. Podívejte se na následující obrázek:
Muž sedící s nohama přes sebe u počítače.

První čeho si nejdříve všimneme, je slovo CHAMPION. Toto slovo má všechny 3 zvýraznění. Následně lidské oko přejde na největší nápis YOUTUBE. Přestože si člověk pak přečte celý nápis od začátku do konce, nejvíc mu ulpí v paměti tyto dvě slova. Díky zvýraznění slov, určíme, kam se lidé mají dívat, na co mají zaměřit nejvíce svoji pozornost.

Podle psychologie fontů  se kurzíva mimo zvýraznění textu také používá jako symbol „rychlosti“. Na obrázcích níže můžete vidět billboard s reklamou na palivo a slevovou akci. První reklama zdůrazňuje, jak vaše auto s jejich palivem pojede rychle. Druhá reklama upozorňuje na to, že byste měli být rychlí, aby vám ona akce neunikla.

Muž na billboardu prezentující palivo do auta.
Muž na žlutém pozadí vyzívající pěstmi ke koupi ve slevě.

Reklamní texty

Text se sestavuje podle modelu obrácené pyramidy.
Podstatné informace umísťujeme,
co neblíže začátku.

Běžnému člověku se nechce reklamní text číst dokonce, takže text prioritizujeme pomocí modelu obrácené pyramidy, kdy tu nejpodstatnější informaci dáváme na začátek. To stejně platí i při psaní webových stránek. Jen málo čtenářů dočte celý text dokonce. Přečte si titulek, očima oskenuje začátek textu a stránku opouští.

Dva usmívající muži oblečení v retro stylu.
Billboard na pivo s ženou v kostýmku s podvazky.
Jak vidíme na první ukázce od Lidlu, font v modelu obrácené pyramidy se také postupně zmenšuje. Čím větší text, tím větší emoční odezva. Souvisí to s naším pravěkým instinktem – čím větší zvíře nebo čím je nám blíž, tím větší nám hrozí nebezpečí. V modelu pyramidy tak dodáme prioritním slovům i emoční účinek. Chceme-li účinek ještě více podpořit, můžeme změnit barvu prioritních slov na výraznější. Také bychom měli myslet na pozadí za textem.
Špatně čitelný text kvůli nápisu na pozadí.
Hrdá matka mající ruku na rameni své rozdováděné dcery v šatech.

V lepším případě si text člověk nepřečte, protože ho přehledné. V horším případě se vám může stát, to co ČSOB. Jak můžete vidět na obrázku výše, lidé díky nevýraznosti písmenka „H“ na podkladu, četli písmenko „M“. Co se ještě pozadí týká, chceme-li, aby se člověk více zaměřil na text než na obrázek za ním, doporučuje se zmenšit sytost barev pozadí.

Jedna věc je držet se základními radami psychologie fontů, druhá věc je pak ale barevnost písma. Více na toto téma se dočtete na stránce Psychologie barev.