DRUHY REKLAMY

Na otázku „Co je reklama?“ nemůžeme odpovědět, protože druhy reklamy jsou skoro nekonečné a stále jsou vymýšlený nové a nové způsoby jejího ztvárnění. V následujícím textu si ukážeme, podle čeho reklamu dělíme a její nejzákladnější druhy.

Dělení reklam podle objektu

a) produktová – objektem reklamní komunikace je produkt (výrobek/služba)
b) institucionální – objektem reklamní komunikace je značka

Dělení reklam podle cíle

a) informační – reklama informuje o novém produktu/značce na trhu
b) připomínací – reklama připomíná existenci produktu/značky, který je na trhu už delší dobu
c) přesvědčovací – reklama má za cíl zvýšit poptávku po produktu/značce

Dělení reklam podle sdělení

a) předvedení produktu (např. ranní reklamy Horsta Fukse)
b) řešení problému (např. banner s textem jako Bolí vás klouby? Máme řešení.)
c) užití metafor (např. reklama Home Credit – kočka jménem Půjčka, která znepříjemňuje život)
d) srovnávačka (např. Jar pění více než jiné prostředky na mytí nádobí)
e) příběh – vypovídá o vděčnosti člověka za produkt

Dělení reklam podle použitého média

O tom, jak dělíme média, se dočtete na stránce: Média

1. lidská reklama: reference, doporučení, reklama vyobrazená na lidském těle, zpropagovaná gesta

Mladá blondýnka a brunetka na kávě u stolu.
reklama přenášená řečí
Muž jménem Salt Bae originálně solící přes loket.
reklama přenášená gesty
Francouzská modro-žlutá manikúra s červeným býkem.
reklama vyobrazená na těle

2. tištěná reklama: letáky, papírové reklamy na billboardech, řezaná reklama, reklama na textil, reklama v novinách a časopisech

Obří opice v podobě billboardu držící auto.
reklama na papírovém billboardu
Pánská šedá mikina s potiskem slavné osobnosti.
celebrity na oblečení
Tříbarevné auto s nápisem tyčinky 3bit.
potisk na autě

3. digitální reklama: televizní reklama, reklama v rádiu, reklamy v telefonu, reklama v kině, digitální reklamy na billboardech, led reklama

Ruka držící IPhone s reklamou na boty.
reklama v mobilu
Žena na billboardu s velkou barevnou sukní.
reklama na digitálním billboardu
Modře osvětlený regál plný zboží v supermarketu.
světelná reklama
3.1 internetová reklama: emailová reklama, reklamy na sociálních sítích, kontextová reklama, reklama ve vyhledávačích, bannerová reklama na webových stránkách
Notebook zobrazující obálku s newsletterem.
newsletter v emailu
Webová stránka přeplněná množstvím reklam.
reklama na webové stránce
Láhev pramenité vody s tančícími ženami v pozadí.
virální reklama

Dělení reklamy podle prostoru

Jelikož médiem může být cokoli, rozlišujeme ještě dva druhy reklamy:

a) indoor – reklama na nosičích umístěných uvnitř prodejny či firmy

Šatna se skříňkami, na kterých je potisk auta.
b) outdoor – reklama na nosičích umístěných venku
Autobusová zástávka jako plechovka Pepsi.

Na různých webových stránkách naleznete rozdílné možnosti, jak dělit různé formy reklamy. Jak už bylo řečeno na začátku tohoto článku, typy reklamy jsou skoro nekonečné. Reklamy mají společné i rozdílné znaky, podle kterých je můžeme různě dělit.